Against all odds

Direktlänk till inlägg 10 februari 2013

Havandeskapsförgiftning

Av Against all odds - 10 februari 2013 11:54

I tisdags hade vi alltså tid hos barnmorskan för de vanliga kontrollerna. Fick en helt ny barnmorska den här gången och hon tog verkligen mina symtom på allvar, skönt.

Blodtrycket var högt så hon bad mig lägga mig ner en stund för att sedan ta om det igen, men då hade det höjts ytterligare och låg nu på 145/95, vilket hon inte tyckte var bra tillsammans med huvudvärken, proteinen i urinen samt svullnaden.

Hon bad att få återkomma till oss efter att ha rådfrågat förlossningen så efter nån timme ringde hon upp och sa att vi skulle ta oss in till sjukhuset för extra kontroller. 


Packade väskan och åkte in. Väl inne fick jag göra ett CTG, lämna urinprov, lämna blodprov, ta blodtryck samt beskriva mina symtom. Proteinen i urinen visade nu på +2, men blodtrycket var i stället något lägre. De ville ha in mig för observation så att jag kunde samla urin i 24 timmar så jag blev inskriven på förlossningen och hänvisad till ett rum för strikt vila.

Under de första 24 timmarna samlades all urin i ett kärl och det gjordes flera ctg- samt blodtryckskontroller på mig för att se hur det utvecklades. Min huvudvärk ökade succesivt och första natten hade jag så ont att jag trodde huvudet skulle sprängas i småbitar. Sov mao inte många minuter den natten. Fick senare Citodon men det hjälpte inte överdrivet mycket och jag spenderade i stort sett hela dagen i sängen.

Gjorde ett ctg på dagen och då hade jag en hel del sammandragningar, men sen avtog det för att bara komma någon då och då. Blodtrycket stabiliserade sig mer och mer och på andra dagen blev jag förflyttad till BB för oförlösta. Här nånstans fick jag nya tabletter mot huvudvärken och de hjälpte snäppet bättre den här gången.


Andra natten vaknade jag vid kvart i 4 och insåg att jag inte känt av lillbus på flera timmar. Han har alltid hicka vid 22.30 - 23.00 men det hade han inte haft den kvällen. Ställde mig upp och försökte få igång honom genom att knöka på magen, men utan resultat. Med tårar i halsen gick jag ut i korridoren och in till barnmorskorna för att fråga när nästa ctg skulle köras. Det skulle inte göras förrän senare och då brast det för mig och jag snörvlade fram att jag inte känt av honom på länge och att jag var orolig. -Då kör vi ett ctg direkt, sa barnmorskan. Phu! Underbart!

Passade på att lämna nytt urinprov samtidigt och även ta blodtryck och det såg helt okej ut båda två. På gränsen, men inte på något sätt jättealarmerande. 


Ctg-maskinen kopplades in och hjärtljuden var fina som vanligt. Lilleman låg helt still i magen och jag njöt av att höra varje slag. Älskade busunge, du skrämmer mamma! Samtidigt som tårarna rann av lycka skämdes jag för att jag stört barnmorskan och bad om ursäkt både en och två gånger. Men hade jag inte gått upp o frågat så hade jag antagligen blivit helt knäckt och brytit ihop ännu mer. Nu visste jag ju att han mådde bra och kunde somna om gott sen.


Nästkommande morgon kom sambon upp till BB och vi väntade på ronden. När läkaren kom förklarade jag hur jag mådde och han sa att proverna såg bättre ut. Även 24-timmarsprovet med urin hade sett lite bättre ut än förväntat så han frågade hur jag ville göra. Antingen kunde jag stanna kvar eller så kunde jag åka hem med fortsatt ordinerad vila. Jag valde att åka hem och har nu spenderat sammanlagt 5 dagar i viloläge. Sjukt långtråkigt, men nödvändigt.


Han passade även på att känna på livmodertappen och den var halvt utplånad och jag var öppen 'ett finger'. Han retade tappen lite för att få mig att öppna mig fortare och nu sen igår har det kommit några hinnor emellanåt. Som en blandning av slemproppsbitar och något annat. Men för övrigt känns det lugnt... Så länge jag ligger ner känner jag typ inget, men när jag är uppe och går kommer det en del sammandragningar. Hoppas att kroppen förbereder sig nu :) Han får mer än gärna komma nu så att jag kan bli av med huvudvärken och alla andra symtom!


Har säkert glömt hälften nu, men ville ändå ha det nerskrivet någonstans för framtiden :)

___

SF-måttet låg på 37 den här gången också och hade alltså stannat av, lillkillens hjärtljud låg på 148 tror jag och mitt blodtryck låg alltså på 145/95


 
 
Längtan

Längtan

10 februari 2013 15:48

Puh, jag vet hur långtråkigt det är att få ordinerat sängläge, men skönt att du ändå kan vara hemma!

hoppas han kommer snart så du själv kan få må bättre.

kram

http://langtantillbarn.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Against all odds - 12 juli 2013 12:37

Herregud, nu var det verkligen längesen jag skrev något här. Datorn är knappt på här hemma längre och det är rätt trist att skriva från mobilen, men här kommer iaf ett litet livstecken från oss :) Lillkillen är snart 5 månader och vi njuter för f...

Av Against all odds - 14 maj 2013 14:50

På lördag är lillen tre månader. Herregud, vart tar tiden vägen? På ett sätt känns det som han kom igår och på ett annat sätt som att han alltid funnits här hos oss. Annars går allt bra här hemma. Skrikfesterna har minskat och han är jätteredig m...

Av Against all odds - 16 april 2013 06:55

Igår var lillprinsen åtta veckor gammal och han utvecklas massor just nu! Skrattar, jollrar och börjar så smått att upptäcka sina händer (som för övrigt tycks vara väääldigt goda). Kvällarna är kämpiga.. Det skriks oavbrutet emellanåt och man känne...

Av Against all odds - 13 mars 2013 20:01


Loggade in på FK idag och såg det här:   Alltså, fattar ni hur stort det här känns? Ska vi få barnbidrag!? JAAA! Dessutom såg jag igår att lillkillens namn gått igenom nu. Tänk att min son finns i registren och att jag står som mamma. Helt galet...

Av Against all odds - 13 mars 2013 19:51

Lillkillen ligger i pappas famn och sover och jag passar på att få lite gjort vid datorn.    Idag har vi haft en riktig mysdag jag och lille E. Massa mys och närhet. Underbart. Det är verkligen helt ofattbart hur stark kärleken kan växa sig på mi...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Behandlingar

Omgång 1:

Enkeldos Pergotime med start 8 augusti 2011. Ingen ÄL.

 

Omgång 2:

Enkeldos Pergotime med start 3 oktober 2011. Ingen ÄL.

 

Omgång 3:

Dubbeldos Pergotime med start 31 december 2011. Ingen ÄL.

 

Omgång 4:

Dubbeldos Pergotime med start 2 februari 2012. Kanske ÄL.

 

Omgång 5:

Dubbeldos Pergotime med start 17 april 2012. Ingen ÄL.

 

Omgång 6:

Trippeldos Pergotime med start 19 maj 2012. GRAVID!


Skapa flashcards